Saboteur: good kabouter, bad kabouter …

saboteur

Saboteur is een absolute klassieker onder de gezelsschapsspellen geworden.  Heel vaak is het één van de spellen waardoor mensen verder in de wereld van het betere gezelschapsspel rollen.  De idee is simpel: je gaat met max. 10 spelers aan tafel zitten en je kruipt in de huid van een bende kabouters.  Er zijn goede kabouters die, zoals het een deftige kabouter betaamt, braafjes een mijn uitbaten en op zoek gaan naar goud.

Maar er zijn ook een stel exemplaren met minder goede bedoelingen.  Die verkneukelen zich door mijngangen te doen instorten, werkmateriaal kapot te maken, enz.  Kortom: regelrechte saboteurs!  Je voelt het al komen …  zullen de goede kabouters het goud vinden ondanks de sabotage van de pestkabouters?  Of zullen de saboteurs erin slagen om de brave werkkabouters weg te houden van het goud?

Zoek de mol(len) …

Moest u het nog niet weten: kabouters graven blijkbaar graag gangen en zijn verzot op goud.  Althans, dat is bij Saboteur toch het geval.  In het spel worden er gangen gegraven dat het een lieve lust is.  Echte mollen zijn het, die kabouters.  Maar er zijn dus ook altijd een aantal kabouters die liever hun soortgenoten een loer draaien dan netjes mee te werken in de zoektocht naar goud.  Spreekwoordelijke mollen dus … en die moeten natuurlijk worden, euh … gemold?

Graven maar …

Het spel begint door 3 kaarten blind bovenaan op tafel te leggen.  Onder één van de kaarten zit een enorme klomp goud verborgen.  De andere 2 kaarten verbergen een gewoon stuk rots.  Onderaan de tafel, meer bepaald 7 rijen lager dan de bovenste 3 kaarten, wordt een kaart met een ladder gelegd.  Die stelt de ingang van de goudmijn voor.  Daar starten de kabouters met hun graafwerk.

Alle spelers hebben ondertussen een rollenkaart gekregen die ze zelf even bekijken om te weten welke rol ze zullen spelen.  Zijn ze een goede kabouter of een saboteur?  Daarna leggen ze hun rollenkaart netjes weg, want de andere spelers mogen natuurlijk niet weten wie goed of slecht is.

En dan begint het …  goede kabouters proberen om beurt met behulp van gangenkaarten zich netjes een weg te banen naar de 3 kaarten die bovenaan de tafel liggen.  Ze weten echter niet onder welk van de 3 kaarten effectief het goud ligt.

Er zijn echter niet alleen gangenkaarten.  Spelers krijgen ook actiekaarten waarmee je werkmateriaal van andere spelers kunt saboteren of herstellen en kaarten waarmee je gangen kunt doen instorten.  Dit laatste kan voor een goede kabouter handig zijn om een frisse start te maken in een gesaboteerde gang.  Of voor een saboteur kan het een ideaal middel zijn om de plannen van de goede kabouters grondig te dwarsbomen.  Tot slot zijn er ook spiekkaarten waarmee spelers persoonlijk één van de 3 kaarten bovenaan de tafel mogen bekijken.  Handig voor de goede kabouters om te weten te komen onder welke kaart het goud ligt.  Maar ook ideaal voor de saboteurs om te weten waar de anderen vooral niet naartoe mogen raken.

Intriges en misleiding

Ondertussen graven de saboteurs lustig mee en doen ze alsof ze meewerken.  Niets is natuurlijk minder waar: naarmate het spel verloopt, zullen de saboteurs gangen doen instorten, materiaal saboteren, het graafwerk volledig een verkeerde richting uitsturen, enz.

Een schitterend element in dit spel, is dat alle kaarten zowel door de goede als door de slechte kabouters kunnen worden gebruikt.  Ook een goede kabouter kan dus materiaal saboteren bij een speler die ervan verdacht wordt een saboteur te zijn.  Een saboteur kan een mooie rechte gang graven, alleen maar om iedereen te misleiden en op het allerlaatste moment toch nog de boel te laten ontploffen.

Door het feit dat de actiekaarten door beide partijen bruikbaar zijn, kunnen saboteurs doen alsof de sabotage gebeurt voor het welzijn van de zaak.  Want volgens hen leiden hebben ze die kromme gang opzettelijk gemaakt omdat anderen in de verkeerde richting zochten of hebben ze materiaal van iemand kapot gemaakt omdat die volgens hen niet te vertrouwen is.  Het is precies wat dit spel zo ongelofelijk plezierig maakt.  De goede kabouters winnen als ze erin slagen effectief de bovenste kaart met het goud te vinden.  De saboteurs winnen als ze de goede kabouters daarvan kunnen weerhouden.  Ontdek ook onze reviews over andere party games.

Speelanderthalers conclusie

Intriges en misleidingen ten top dus.  En dat is net wat dit spel zo amusant maakt!  Kan je je buurman -of vrouw aan de speltafel wel vertrouwen?  Wie o wie zijn de saboteurs?  Hilarische toestanden krijg je als spelers elkaar terecht of onterecht stokken in de wielen steken.  Of in vol vertrouwen samenspannen met een saboteur in de overtuiging dat het een goede kabouter was.  Je hebt dit spelletje in 5 minuten onder de knie en dan ben je klaar voor ettelijke partijtjes vol sabotage en plezier.  Een dikke aanrader …

Persoonlijke beoordeling: Speelanderthalers AANRADER
Indicatieve leertijd: 5 minuten
Indicatieve speeltijd: 30 minuten
Herspeelbaar: Saboteur speel je als snel een keer of 3-4 na elkaar en je zet het zeker nog vaak opnieuw op tafel
Aantal spelers: goed speelbaar vanaf 5-10 spelers
Bezoek de officiële site

Terug naar het overzicht van de spellen reviews

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie