Mysterium: “geestig” moordspel met stijl

mysterium

Mysterium valt in de rekken meteen op door zijn verpakking.  Liefhebbers van het betere artwork komen hier ruimschoots aan hun trekken.  Maar de vlag dekt ook de lading: Mysterium is een mooi spel, zowel qua uiterlijk als qua inhoud.  Maximum 7 spelers nemen plaats aan tafel.  Eén van hen kruipt in de rol van de geest van een dienstbode die in 1894 in het Schotse kasteel Mysterium werd vermoord.  De geest vindt geen rust en wil aan de andere spelers duidelijk maken door wie, waar en hoe hij aan zijn einde is gekomen.  Misschien speelde u eerder al dergelijke moordspelletjes.  Maar het mag worden gezegd: Mysterium springt er toch bovenuit.

Schitterend sfeertje

We zagen het al vaker gebeuren: Mysterium staat op tafel en mensen komen spontaan snuisteren en vragen waar het spel om draait.  De makers probeerden duidelijk een sfeer te creëren die doet denken aan het begin van de jaren 1900.  Persoonlijk kunnen wij de stijl van het spel heel erg smaken.  De vormgeving zweeft tussen donker en licht.  Je betreedt als speler het schemerduister zeg maar …  Een ideale omgeving om in de juiste stemming te raken voor een moordspelletje.

mysteriumGeestig slachtoffer

Een belangrijke rol in dit spel is weggelegd voor “de geest”.  Eén van de spelers neemt plaats achter een kartonnen scherm en is zogezegd de geest van het slachtoffer.  Achter dat scherm zal hij/zij combinaties van kaarten voor zich uitstallen met illustraties van verdachte personen, plaatsen en moordwapens.  Op tafel liggen kaarten uitgestald met net dezelfde personen, plaatsen en wapens, alleen kriskras door elkaar.

De andere spelers zijn dan zogezegd beroemde “mediums”, helderzienden die van de geest tips zullen krijgen om de moord op te lossen.  In eerste instantie zal de geest ieder medium afzonderlijk tips geven voor het vinden van één van de combinaties die achter zijn/haar kartonnen scherm zijn uitgestald.  Bekijk het als een soort van “opwarmronde”, waarbij elk medium eens kan laten zien hoe helderziend hij/zij wel is.

Geestverruimende tipkaarten

Zoals eerder gezegd, probeert de geest elk medium apart naar bepaalde kaarten op tafel te leiden.  De geest mag niet spreken, maar heeft wel een stapel kaarten voor zich liggen waarmee hij tips kan proberen geven over de juiste moordenaar, plaats of wapen.  De geest mag één of meerdere kaarten als tip geven.  Op de tipkaarten staan op zijn zachtst gezegd zeer fantasierijke taferelen afgebeeld.  Je kan het zo gek niet bedenken.  Het is alsof een bende kunstenaars zich eens volledig heeft uitgeleefd, al dan niet met een glaasje te veel op.

De clue is natuurlijk dat de mediums moeten proberen om in de fantasievolle tipkaarten aanwijzingen te vinden en daarmee de juiste kaarten op tafel te selecteren.  Hiervoor krijgen ze na elke tip welgeteld twee minuten de tijd.  Die wordt getoond door middel van een mooi zandlopertje dat op tafel wordt gezet.  Dus laat maar werken die verbeelding …

Samen uit, samen thuis …

Mysterium is een coöperatief spel.  Dit betekent dat de mediums niet tegen elkaar spelen, maar samen proberen om de geest te helpen door de moord op te lossen.  Het spel wordt gespeeld over maximaal 7 rondes waarin tips worden gegeven.  De bedoeling is dat alle mediums elk een aparte combinatie raden met telkens een bepaald persoon, een plaats en een wapen.

Denkt een medium de juiste kaart op tafel te kennen, dan komt de pion van dat medium op die kaart te staan.  De andere mediums kunnen dan op hun beurt een gokje wagen.  Met speciale fiches kunnen ze namelijk aanduiden of hun collega-medium de tips van de geest goed of slecht heeft geïnterpreteerd.  Hebben ze hun fiche goed gelegd, dan krijgen ze een hogere “helderziendheidsscore”.  En dat komt van pas in de eindfase van het spel.

Eindronde

Als ieder medium hopelijk binnen de 7 rondes zijn eigen persoonlijke combinatie van kaarten op tafel heeft weten te raden, is het tijd voor de eindronde.  De combinaties van alle mediums komen op tafel en slechts 1 combinatie duidt nu natuurlijk de compleet juiste omstandigheden van de moord aan.  De geest mag nu nog maar 3 tipkaarten geven.  Met 1 kaart duidt de geest de moordenaar aan, met een 2de kaart de plaats, met een 3de kaart het wapen.

En nu wordt de helderziendsheidsscore van de mediums van belang.  Naarmate hun persoonlijke score, mogen de mediums 1,2 of 3 tipkaarten van de geest bekijken.  Daarna wordt er gestemd.  Als alles goed gaat, stemmen de meeste mediums op de goeie combinatie.  Hebben de mediums op heel uiteenlopende combinaties gestemd, zullen de stemmen van de mediums met de hoogste helderziendheidsscores de doorslag moeten geven.  En dan maar hopen dat de mediums samen de goede combinatie hebben gevonden en de geest zijn welverdiende rust vindt na het geven van al die tips.  Zoniet, dan heb je meteen een goed excuus om dit bijzonder geestige spelletje heel snel opnieuw op tafel te zetten.

Speelanderthalers conclusie

Ondertussen hebben we Mysterium verschillende keren gespeeld en heeft het spel zich ontpopt tot één van onze favorieten.  Na een paar speelrondes word je zodanig vertrouwd met het spel, dat je het heel snel opnieuw op tafel zet als je speels volk over de vloer krijgt.  De enige persoon die eigenlijk de spelregels goed moet kennen, is de geest.  Als die het spel klaar zet en de andere spelers netjes leidt, dan kan zelfs iemand die nog nooit een gezelschapsspel heeft gespeeld, meedoen en hier heel wat plezier aan  beleven.  Ontdek ook onze reviews over andere coöperatieve spellen.

Persoonlijke beoordeling: goed spel
Indicatieve leertijd: 30 minuten
Indicatieve speeltijd: 1 uur
Herspeelbaar: Mysterium speel je meestal 1 keer, maar komt daarna zeker regelmatig opnieuw op tafel
Aantal spelers: best speelbaar voor 4-7 spelers
Bezoek de officiële site

Terug naar het overzicht van de spellen

 

 

 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie