Smallworld: want de wereld is veel te klein …

Smallworld

Smallworld is één van onze persoonlijke favorieten.  Voor wie graag eens een spelletje speelt waarbij gebieden moeten worden verdedigd en veroverd, is Smallworld een absolute aanrader.  Een beetje vaderlandse trots mag ook, want dit spel werd bedacht door … een Belg!  Philippe Keyaerts is de naam van de creatieve geest die Smallworld op de wereld los liet en er zelfs een behoorlijk hoge plaats in de ranking van Boardgamegeek mee wist te veroveren.  Maar over veroveren gesproken … laat ons het spel maar eens onder de loep nemen.  Klaar voor een potje bakkeleien?  Daar gaan we …

Een speelkaart op maat …  maar dan wel een maatje te klein!

Een fantastisch leuk gegeven is dat Smallworld perfect kan worden gespeeld door 2, 3, 4 of zelfs 5 spelers.  Niet altijd een evidente zaak.  Vaak is een spel perfect voor 2 spelers, maar verliest het een beetje van zijn charme bij grotere aantallen spelers of omgekeerd.  Bij Smallworld kunnen we echter vol overtuiging zeggen dat het spel even leuk is met 2 spelers als met 3, 4 of 5.   Ga zelf maar even na bij hoeveel spellen je een dergelijk statement kunt maken.  Het geheim: in de speldoos vind je verschillende wereldkaarten op maat van het aantal spelers!  Eenvoudig, maar slechts één van de vele dingen waardoor Smallworld voor ons een topper is.

Van zodra je de wereldkaarten op tafel legt, laat het artwork vermoeden dat dit geen saai of zakelijk spelletje zal zijn.  Bergen, zeeën, akkers, moerassen, … het is allemaal zeer kleurrijk en aantrekkelijk afgebeeld.  Je hebt meteen zin om met dit spel aan de slag te gaan.  Hoofddoel van het spel: territoria veroveren en de andere spelers van de kaart schoppen.  Zoals de titel op de speldoos letterlijk zegt: “want de wereld is veel te klein!”  Als je een tijdje op een speelkaart bezig bent, merk je inderdaad dat er nooit ruimte genoeg is om alle spelers een plaatsje te geven.  Dus … vechten maar voor je plekje!

Bont allegaartje vechtjassen

De grote aantrekkingskracht van het spel steekt hem niet alleen in de kleurige kaarten waarop je aan de slag gaat.  Vooral ook de troepen waarmee je de anderen van de kaart probeert te vegen, toveren een glimlach op je gezicht.  Aan fantasie geen gebrek.  Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een legertje trollen, lijkeneters, halfmensen, skeletten, amazones, magiërs, meermannen en meer van dat moois.

Het spel wordt over een 10-tal rondes gespeeld.  Eerst en vooral kiest iedere speler dus, zoals hierboven vermeld, een “ras” waarmee je dan de rassen van de andere spelers zult gaan bekampen.  Dit doe je door 1 van 6 raskaarten te kiezen die in een bepaalde volgorde open op tafel liggen uitgestald.  Naast iedere raskaart ligt ook een “eigenschappen-kaart”.  Daarop staat een eigenschap afgebeeld die dan aan het bijhorende ras wordt gekoppeld en meestal een bepaald voordeel oplevert.

Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor commando-skeletten.  De skeletten krijgen er 1 extra skelet bij telkens je 2 gebieden van iemand anders hebt afgesnoept.  De commando-eigenschap zorgt er dan weer voor dat je gebieden met 1 mankracht minder kunt veroveren dan normaal.  Zowel op de gekozen raskaart als op de eigenschappen-kaart staat een cijfer.  Bij de skeletten staat er bijvoorbeeld het cijfer 6, op de commandokaart het cijfer 4.  Dat betekent dan dat je in totaal 10 fiches krijgt met skeletten erop afgebeeld.  En die 10 fiches met commando-skeletten vormen dan je leger.

Geen spel hetzelfde

De grote sterkte van Smallworld is … variatie.  We geven enkele voorbeelden.  Zoals we eerder aanhaalden, begint het al met de wereldkaarten waarop je de strijd aangaat.  Die variëren met het aantal spelers.  Op die kaarten vind je variabele landschappen terug.  Doorsnee landschappen kosten 2 manschapsfiches.  Bergen daarentegen kosten dan weer een extra fiche om te worden veroverd.  Her en der liggen er ook “verloren rassen” op de wereldkaart verspreid.  Ook die moet je eerst verslaan d.m.v. een extra manschapsfiche vooraleer je het gebied in kwestie kunt innemen.  Veroverde gebieden leveren je geldstukken op en daarmee win je uiteindelijk het spel.

Tijdens het spel veranderen ook de 6 raskaarten waaruit je kunt kiezen.  Want er komen nieuwe raskaarten bij als een andere speler een ras kiest en wegneemt.  Goed gevonden is ook dat de raskaart die bovenaan ligt, gratis is. Wil je een raskaart die lager ligt, dan moet je op alle bovenliggende raskaarten eerst een geldstuk leggen.  En ieder spel liggen de eigenschappen-kaarten natuurlijk weer naast andere rassenkaarten uitgestald.  Dus de rassen gedragen zich ieder spel weer anders en/of hebben een andere getalsterkte.

Je kunt meestal tijdens het spel minstens 1 keer je eerst gekozen ras vervangen door een nieuw ras.  De fiches van je oude ras worden dan omgedraaid op de kaart, je ziet dan de grijze achterkant van de fiches met een zwart-wit afbeelding van je ras erop.  Je oude ras is dan een ras in “verval”.  Er blijft nog 1 fiche per veroverd gebied achter op het speelbord, wat geldstukken blijft opleveren.  Maar je ras in verval kan makkelijker door actieve rassen van je tegenspelers worden verslagen.

Het zijn maar enkele van de spitsvondigheden die Smallworld rijk is.  Nu kun je denken: is dat niet allemaal wat veel en ingewikkeld?  Het antwoord is: neen!  Alle bovenvermelde details zijn zo clever bedacht en zijn zo evenwichtig met elkaar verweven … we krijgen er maar geen genoeg van.

Decimeren die handel

Wat is dan de kern van het spel?  Dat is een voldoende aantal van jouw manschapsfiches leggen op lege gebieden om deze te veroveren.  Of natuurlijk het ras van een andere speler aan te vallen op een bepaald gebied en hen te verjagen.  Dat doe je door het aantal fiches neer te leggen dat nodig is voor het veroveren van het gebied + eenzelfde aantal fiches als het aantal vijandige fiches dat op dat gebied aanwezig is.  Zie je bijvoorbeeld 2 trollenfiches liggen in een berggebied, dan zul je in totaal 3 manschapsfiches moeten neerleggen, wil je het gebied het jouwe maken.  3 manschapsfiches omwille van de berg en 2 manschapsfiches omwille van de 2 trollenfiches die er lagen.

Op dat moment maak je de tegenstander een stukje zwakker.  Slaag je erin een ander ras uit een gebied te verjagen, krijgt je tegenspeler namelijk 1 manschapsfiche minder terug dan het aantal fiches die lagen op het gebied waaruit hij verjaagd werd.  En een verzwakt ras levert niet veel meer op.  Want aan het eind van je beurt ontvang je geldstukken per gebied dat je bezit.  Hoe minder manschappen, hoe minder gebieden, hoe minder geld …  hoe minder kans dat je het spel wint.  Degene met het meeste geld aan het eind van het spel wint … Money makes the world go round, ook Smallworld.

Speelanderthalers conclusie

Weinig spellen zijn tegelijkertijd zo toegankelijk en veelzijdig als Smallworld.  Wie het wil, kan dit spelen met de familie samen met kinderen vanaf ongeveer 12 jaar. Maar natuurlijk is het vooral bedoeld voor volwassenen die graag eens een strategisch veroveringsspelletje op tafel zetten.  We blijven het ook fantastisch vinden dat Smallworld zich even goed laat spelen door 2, 3, 4 of zelfs 5 spelers.  Dit dankzij meegeleverde landkaarten waarbij de grootte varieert naargelang het aantal spelers.

Grootste troef van het spel is dat je er telkens opnieuw naartoe wilt grijpen omdat geen enkel rondje Smallworld hetzelfde is.  Dit door de vele goed bedachte speldetails.  En omdat je in Smallworld altijd aan de slag gaat met gevechtstroepen die ieder spel weer andere eigenschappen hebben.  Raak je op de lange termijn dan toch wat uitgekeken op de standaard rassen, dan zijn er expansion packs met nieuwe rassen en/of nieuwe wereldkaarten die nog eens een serieuze verrijking vormen voor de spelbeleving.  Schitterend gevonden allemaal en dus redenen te over waarom Smallworld volgens ons een dikke, dikke pluim verdient.  Ontdek ook onze reviews over andere strategische gevechtsspellen.

Persoonlijke beoordeling: Speelanderthalers AANRADER
Indicatieve leertijd: 15 minuten
Indicatieve speeltijd: 60-90 minuten
Herspeelbaar: Smallworld is bij ons thuis en in de spellenclub één van de meest gespeelde spellen.  En dat wil wel wat zeggen natuurlijk …
Aantal spelers: perfect speelbaar voor 2 spelers, maar ook ideaal voor 3, 4 of 5 spelers
Bezoek de officiële site

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie